Black Friday

Op de dag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving vliegen de aanbiedingen je om de oren:

  • Kortingen tot wel 70%!
  • Twee voor de prijs van één!
  • 1+2 gratis!

Ook in Nederland is er geen houden aan. En eigenlijk helemaal niet verrassend, want de meeste Nederlanders zijn gek op korting. Ik ook! Maar is die korting nou echt allemaal korting?

 

Er zitten wel degelijk echte mooie aanbiedingen tussen, maar Black Friday is natuurlijk vooral een slimme marketing truc. Eentje waar veel mensen met open ogen intrappen. Dat heeft te maken met "FOMO".

 

"FOMO"  staat voor "Fear of Missing Out". In normaal Nederlands: de angst om iets belangrijks, leuks of unieks te missen. Je hebt de term misschien nog nooit gehoord, maar het gevoel herkent bijna iedereen wel. Je wil liever niet dat ene feestje gemist hebben waar iedereen over praat, of bent bang om een geweldig koopje mis te lopen. 

 

Ook ik heb best een beetje last van "FOMO". Zeker met dit soort dagen. Maar ik heb me in weten te houden! Sterker nog, ik heb vandaag helemaal niets gekocht met korting! Oké, de dag is nog niet om, maar ik kruip straks lekker op de bank, leg mijn telefoon weg en ga ‘The Masked Singer’ kijken. Mijn Black Friday "FOMO" heeft pech dit jaar!